آموزش و سرگرمی و تبلیغ

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آشنایی با بازی شلم

سه شنبه 10 تير 1399
  • نویسنده :
  • بازدید : 2113 مشاهده

بازی شلم یکی دیگر از بازی های پاسور شرطی نیز می باشد که از کلمه slam در زبان انگلیسی و chelem در زبان فرانسوی گرفته شده است. هدف نهایی بازی شلم شرطی، جمع آوری تمامی برگ هایی است که در این بازی انجام می شود و شخص برنده باید به امتیاز نهایی ۱۲۰۰ برسد؛ البته این امتیاز در صورت بودن جوکر در بازی می باشد و اگر در بازی شلم، جوکر حضور نداشته باشد، امتیاز نهایی برای برنده شدن عدد ۱۱۸۵ خواهد بود.

آموزش بازی شلم شرطی به صورت مختصر

در ابتدای بازی شلم ، هر بازیکنی می بایست ۱۲ ورق دریافت نماید و بعد هر نفری باید به خواندن امتیازی که فکر می کند در بازی می تواند کسب نماید، بکند. به عنوان مثال: ۱۳۰ امتیاز از ۱۶۵ امتیازی که باید در بازی کسب شود. هر بازیکنی که امتیاز بالاتری را اعلام کند، می تواند حاکم بازی باشد. شخص حاکم باید با همکاری هم گروهی خود، بتواند به تعهدی که در ابتدای بازی داده است، عمل نماید و این بازی تا جایی ادامه خواهد داشت که هر تیم بتواند به امتیاز نهایی یا همان امتیاز حاکم دست یابد. در بازی شلم با جوکر، هر دست دارای ۵ امتیاز بوده و ورق های تک یا همان آس دارای ۱۰ امتیاز می باشند. هر ۱۰ لو دارای ۱۰ امتیاز و هر ۵ لو دارای ۵ امتیاز بوده است که مجموع این امتیاز ها عددی ۱۶۵ می شود.

عدد ۱۶۵ از جمع این اعداد بدست آمده است: ۵*۱۳ + ۴*۵ + ۴*۱۰ + ۴*۱۰

معرفی ترفندهای بازی شلم

در این بخش به معرفی و آموزش ترفندهای بازی شلم با جوکر می پردازیم:

دست دادن

برای شروع دست دادن، ابتدا باید از بین ۴ بازیکنی که در بازی حضور دارند، به قید قرعه یک شخصی را انتخاب نمایید. در دست های بعدی بازی شلم، دیلر یا شخصی که پخش کننده ورق در بازی است یکسان نخواهد بود و در دست دوم، بازیکنی که در سمت راست دیلر نشسته است، باید وظیفه دست دادن را انجام دهد و بعد از ۴ دست، تمامی بازیکنان برای یک بار هم که شده، کارت های پاسور را پخش کرده اند.

پخش کردن کارت های پاسور در بازی شلم دارای قوانینی است، یعنی دیلر باید ۱۲ کارت اول را به تفر سمت راست، ۱۲ ورق بعدی را به نفر روبرو و ۱۲ کارت سوم را به نفر سوم و ۴ کارت را هم به صورت پشت بر روی زمین قرار دهد و ۱۲ کارت باقی مانده نیز برای خود شخص دیلر می باشد. در تمامی دست ها این قانون باید رعایت شود.

تعهد کردن

در ابتدای بازی شلم، هر بازیکنی موظف است که امتیازی را برای برنده شدن و ایجاد حکم بیان کند، البته این امتیاز نباید کمتر از عدد ۱۰۰ باشد. نفر سمت راست دیلر، شروع به اعلام کردن امتیاز می کند و بعد از او نفر سمت راستی نفر اول باید تعهد خود را اعلام کند. امتیازی که او بیان می کند نباید کمتر از مقداری باشد که نفر اول بیان کرده است، اگر با امتیاز بیشتر موافق نیست، می تواند امتیاز را پاس کند که در این صورت، تا آخر این دست حق امتیاز خوانی را نخواهد داشت. اگر هر سه بازیکن، امتیاز را پاس کنند، نفر اول به عنوان حاکم و امتیاز او به عنوان حکم در این دوره به حساب می آید. این قانون برای همه دست ها یکسان خواهد بود.

آغاز بازی شلم با جوکر شرطی

برای شروع بازی شلم، حاکم باید چهار کارتی را که بر روی زمین است بردارد و به جای آن، ۴ کارت از دست خود که احتمال برد او را ضعیف می کند را بر روی زمین بگذارد. حاکم در این مرحله باید خال حکم را بر زمین بگذارد و طبق خال او، دیگر بازیکنان باید آن خال را بازی کنند و مطابق با بازی حکم شرطی، جهت بازی از سمت راست بوده و تا جایی بازی ادامه خواهد داشت که تمامی کارت ها بازی شده باشند.

شمارش امتیاز بازی شلم

بعد از اتمام بازی، باید امتیازها شمرده شوند و طبق آن باید کارت های برنده را بشماریم. مثلا برای ۴ برگ، ۵ امتیاز و برای ۵ برگ، ۵ امتیاز، هر ۱۰ برگ، ۱۰ امتیاز و آس یا همان تک، ۱۰ امتیاز، در صورت داشتن جوکر، جوکر قرمز،۲۰ و جوکر مشکی، ۱۵ امتیاز خواهد گرفت.

بعد از محاسبه امتیازهای هر تیم، برنده مشخص می شود. اگر تیم حاکم توانسته باشد به امتیاز تعهد کرده یا امتیاز ۱۶۵، رسیده باشد که برنده بازی خواهد بود اما اگر نتوانسته باشد به تعهد خود عمل کند به همان مقداری که تعهد کرده بود، امتیاز منفی را دریافت می کند.

آموزش قوانین بازی شلم شرطی

در این بخش به معرفی شلم مثبت، شلم منفی، قانون یاسا می پردازیم:

منظور از شلم مثبت چیست؟

منظور از اگر حاکم بازی کمتر از 50 درصد امتیاز را کسب کند یعنی امتیازی کمتر از 85، برای او دو برابر امتیازی که اعلام کرده بوده است، عدد منفی در نظر گرفته می شود. مثلا در ابتدای بازی شلم، تعهد کرده است که امتیاز ۱۲۰ را کسب خواهد کرد، اما نتوانسته باشد به بیش از ۵۰ درصد آن امتیاز یعنی ۸۵ رسیده باشد، در این صورت به جای ۱۲۰ امتیاز منفی، امتیاز ۲۴۰ منفی را اذعان خود خواهد کرد.

منظور از قانون یاسا چیست؟

اگر امتیاز حاکم از امتیاز تیم رقیب کمتر شود، یعنی کمتر از ۸۵ را کسب کرده باشد، اصطلاحا تیم حاکم یاسا شده است و امتیازی که برای او در نظر گرفته می شود، ۱۶۵ منفی خواهد بود. این روند امتیاز دادن تا انتهای بازی ادامه خواهد داشت و باید بتوانند به عدد ۱۲۰۰ آن را برسانند، مگر انکه با توافق تیم ها، این امتیاز به عدد ۶۶۰ یا ۳۳۰ کاهش یابد.

آشنایی با جدول بازی شلم

این بازی هم مانند هر بازی دیگری از بازی های شرطی پاسور، دارای جدول می باشد که سه ستون دارد و ستون های راست و چپ متعلق به هر تیم و ستون وسط متعلق به امتیاز تعهد شده می باشد.

بازی شلم یکی دیگر از بازی های پاسور شرطی نیز می باشد که از کلمه slam در زبان انگلیسی و chelem در زبان فرانسوی گرفته شده است. هدف نهایی بازی شلم شرطی، جمع آوری تمامی برگ هایی است که در این بازی انجام می شود و شخص برنده باید به امتیاز نهایی ۱۲۰۰ برسد؛ البته این امتیاز در صورت بودن جوکر در بازی می باشد و اگر در بازی شلم، جوکر حضور نداشته باشد، امتیاز نهایی برای برنده شدن عدد ۱۱۸۵ خواهد بود.

آموزش بازی شلم شرطی به صورت مختصر

در ابتدای بازی شلم ، هر بازیکنی می بایست ۱۲ ورق دریافت نماید و بعد هر نفری باید به خواندن امتیازی که فکر می کند در بازی می تواند کسب نماید، بکند. به عنوان مثال: ۱۳۰ امتیاز از ۱۶۵ امتیازی که باید در بازی کسب شود. هر بازیکنی که امتیاز بالاتری را اعلام کند، می تواند حاکم بازی باشد. شخص حاکم باید با همکاری هم گروهی خود، بتواند به تعهدی که در ابتدای بازی داده است، عمل نماید و این بازی تا جایی ادامه خواهد داشت که هر تیم بتواند به امتیاز نهایی یا همان امتیاز حاکم دست یابد. در بازی شلم با جوکر، هر دست دارای ۵ امتیاز بوده و ورق های تک یا همان آس دارای ۱۰ امتیاز می باشند. هر ۱۰ لو دارای ۱۰ امتیاز و هر ۵ لو دارای ۵ امتیاز بوده است که مجموع این امتیاز ها عددی ۱۶۵ می شود.

عدد ۱۶۵ از جمع این اعداد بدست آمده است: ۵*۱۳ + ۴*۵ + ۴*۱۰ + ۴*۱۰

معرفی ترفندهای بازی شلم

در این بخش به معرفی و آموزش ترفندهای بازی شلم با جوکر می پردازیم:

دست دادن

برای شروع دست دادن، ابتدا باید از بین ۴ بازیکنی که در بازی حضور دارند، به قید قرعه یک شخصی را انتخاب نمایید. در دست های بعدی بازی شلم، دیلر یا شخصی که پخش کننده ورق در بازی است یکسان نخواهد بود و در دست دوم، بازیکنی که در سمت راست دیلر نشسته است، باید وظیفه دست دادن را انجام دهد و بعد از ۴ دست، تمامی بازیکنان برای یک بار هم که شده، کارت های پاسور را پخش کرده اند.

پخش کردن کارت های پاسور در بازی شلم دارای قوانینی است، یعنی دیلر باید ۱۲ کارت اول را به تفر سمت راست، ۱۲ ورق بعدی را به نفر روبرو و ۱۲ کارت سوم را به نفر سوم و ۴ کارت را هم به صورت پشت بر روی زمین قرار دهد و ۱۲ کارت باقی مانده نیز برای خود شخص دیلر می باشد. در تمامی دست ها این قانون باید رعایت شود.

تعهد کردن

در ابتدای بازی شلم، هر بازیکنی موظف است که امتیازی را برای برنده شدن و ایجاد حکم بیان کند، البته این امتیاز نباید کمتر از عدد ۱۰۰ باشد. نفر سمت راست دیلر، شروع به اعلام کردن امتیاز می کند و بعد از او نفر سمت راستی نفر اول باید تعهد خود را اعلام کند. امتیازی که او بیان می کند نباید کمتر از مقداری باشد که نفر اول بیان کرده است، اگر با امتیاز بیشتر موافق نیست، می تواند امتیاز را پاس کند که در این صورت، تا آخر این دست حق امتیاز خوانی را نخواهد داشت. اگر هر سه بازیکن، امتیاز را پاس کنند، نفر اول به عنوان حاکم و امتیاز او به عنوان حکم در این دوره به حساب می آید. این قانون برای همه دست ها یکسان خواهد بود.

آغاز بازی شلم با جوکر شرطی

برای شروع بازی شلم، حاکم باید چهار کارتی را که بر روی زمین است بردارد و به جای آن، ۴ کارت از دست خود که احتمال برد او را ضعیف می کند را بر روی زمین بگذارد. حاکم در این مرحله باید خال حکم را بر زمین بگذارد و طبق خال او، دیگر بازیکنان باید آن خال را بازی کنند و مطابق با بازی حکم شرطی، جهت بازی از سمت راست بوده و تا جایی بازی ادامه خواهد داشت که تمامی کارت ها بازی شده باشند.

شمارش امتیاز بازی شلم

بعد از اتمام بازی، باید امتیازها شمرده شوند و طبق آن باید کارت های برنده را بشماریم. مثلا برای ۴ برگ، ۵ امتیاز و برای ۵ برگ، ۵ امتیاز، هر ۱۰ برگ، ۱۰ امتیاز و آس یا همان تک، ۱۰ امتیاز، در صورت داشتن جوکر، جوکر قرمز،۲۰ و جوکر مشکی، ۱۵ امتیاز خواهد گرفت.

بعد از محاسبه امتیازهای هر تیم، برنده مشخص می شود. اگر تیم حاکم توانسته باشد به امتیاز تعهد کرده یا امتیاز ۱۶۵، رسیده باشد که برنده بازی خواهد بود اما اگر نتوانسته باشد به تعهد خود عمل کند به همان مقداری که تعهد کرده بود، امتیاز منفی را دریافت می کند.

آموزش قوانین بازی شلم شرطی

در این بخش به معرفی شلم مثبت، شلم منفی، قانون یاسا می پردازیم:

منظور از شلم مثبت چیست؟

منظور از اگر حاکم بازی کمتر از 50 درصد امتیاز را کسب کند یعنی امتیازی کمتر از 85، برای او دو برابر امتیازی که اعلام کرده بوده است، عدد منفی در نظر گرفته می شود. مثلا در ابتدای بازی شلم، تعهد کرده است که امتیاز ۱۲۰ را کسب خواهد کرد، اما نتوانسته باشد به بیش از ۵۰ درصد آن امتیاز یعنی ۸۵ رسیده باشد، در این صورت به جای ۱۲۰ امتیاز منفی، امتیاز ۲۴۰ منفی را اذعان خود خواهد کرد.

منظور از قانون یاسا چیست؟

اگر امتیاز حاکم از امتیاز تیم رقیب کمتر شود، یعنی کمتر از ۸۵ را کسب کرده باشد، اصطلاحا تیم حاکم یاسا شده است و امتیازی که برای او در نظر گرفته می شود، ۱۶۵ منفی خواهد بود. این روند امتیاز دادن تا انتهای بازی ادامه خواهد داشت و باید بتوانند به عدد ۱۲۰۰ آن را برسانند، مگر انکه با توافق تیم ها، این امتیاز به عدد ۶۶۰ یا ۳۳۰ کاهش یابد.

آشنایی با جدول بازی شلم

این بازی هم مانند هر بازی دیگری از بازی های شرطی پاسور، دارای جدول می باشد که سه ستون دارد و ستون های راست و چپ متعلق به هر تیم و ستون وسط متعلق به امتیاز تعهد شده می باشد.

تظرات ارسال شده